Wieczne glony

Tematy związane z glonami i sinicami w akwarium roślinnym.

Wieczne glony

Postprzez luccass » So 17 lis, 2007

swoją sytuację opisywałem już jakiś czas temu w tym temacie

teraz akwa znowu jest pełne glonów - głównie zielone nitki. robiłem wszystko zgodnie z zaleceniami. filtr mam obecnie kubełek jbl cp 120.

nawozy tylko oryginalne planta active zgodnie z zaleceniami. do tych dawek dochodziłem powoli...

co robić? akwarium restartowane tyle razy. kiedyś nie było takich problemów - rośliny rosły, glonów nie było, rośliny cały czas bąblowały.

kiedy pojawiły się glony:
- eksperymenty z nawozami - po ostatnich restartach już nie eksperymentowałem a glony się znowu pojawiają,
- gdzieś w okolicach pierwszego pojawienia się glonów zwiększyłem światło z 45 do 60w. ale wg mnie rośliny tego wymagały i zwiększenie przyśpieszyło ich wzrost - błędem były źle lane nawozy
- może trochę wtedy zmniejszyłem obsadę ryb, ale to była nieznaczna zmiana...

wiem, że wtedy był błąd z nawozami i za to cierpiałem :) ale co bym nie robił teraz (czytaj - nie kombinował z nawozami), to cały czas pojawiają się nowe gloniska... restart i po jakimś czasie znowu te glony... ile tak można...

jedno co mogę jeszcze dodać to jak akwa było bez glonów to lałem nawozy Planta Gainer, później eksperytenty z solami i plaga. już nie wróciłem do Planta Gainer tylko nawożę pa. czy to może mieć aż takie znaczenie? czy jest jakiś inny problem?

pomocy !!! :)
Ostatnio zmieniony So 23 sty, 2010 przez luccass, łącznie zmieniany 3 razy
luccass
Poznaje temat
 
Posty: 55
Dołączył(a): So 18 wrz, 2004
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez diki » Pn 19 lis, 2007

Większość problemów związanych z glonami to nadmiar mikroelementów w stosunku do makroelementów. Jeżeli masz małą obsadę w akwarium to albo nawozisz gotowymi nawozami i robisz duże i częste podmiany (to znaczy 2 x w tygodniu po 50%), albo decydujesz się na sole.
Bez względu na to co wybierzesz podstawowym zadaniem jest sprawdzenie z jakiego ujęcia masz wodę i uzyskanie w wodociągach jak najdokładniejszych danych na jej temat.

Nawożenie ustawiamy od super-makro czyli od CO2. Każde nawożenie mikro/makro bez odpowiedniego poziomu CO2 to proszenie się o kłopoty. Ponieważ testy kropelkowe są niedokładne więc na ustawienie poziomu CO2 najlepiej przeznaczyć weekend. Pomiar pH i TWW i wyliczenie z kalkulatora stanu wolnego CO2 w wodzie. Później bawimy się reduktorem tak długo aż uzyskamy takie wyniki testów jakich potrzebujemy. Można ustawić CO2 na poziomie nie 15-25 a 25-40 ppm i obserwować czy ryby nie mają objaw przyduchy (niedokładność testów działa w obie strony).

Makro:
Azot. Nie bójmy się azotu! Lepiej dać azotu za dużo niż za mało! Lepiej żeby azotu było 40 ppm niż 10 ppm. Masz wtedy przynajmniej pewność że jest go pod dostatkiem.
Niskie poziomy azotu przydatne są kiedy szlifujemy aranżację pod ostateczną fotografię i chcemy maksymalnie wybarwić rośliny. Wówczas faktycznie trzymamy azot na niskim poziomie. Na co dzień lepiej jednak bezpieczny wyższy poziom.

Potas.
Tak samo jak azot. Lepiej lekki nadmiar niż niedobór. Braki potasu łatwo zdiagnozować - dziurawienie starych liści i ich wzmożone gubienie to pewne oznaki braku potasu. Jeśli kranówka nie ma zbyt wysokich poziomów siarczanów to sięgamy po tanie i dobre K2SO4. Jeśli masz podwyższone poziomy SO4 to wprowadź KHCO3.

Fosfor.
W stabilnych akwariach można bezpiecznie utrzymywać wysokie poziomy PO4. Sam kiedyś pojechałem w fosforem do 5-7 mg/l. (nawożenie "na oko" :lol: ) Sięgnąłem po testy bo zaczęło mi dziwnie deformować stożki - glonów nie było. Często słyszy się rady aby fosfor utrzymywać na poziomie 1 mg/l lub nawet wyższym. Ja jednak jestem zwolennikiem limitowania fosforu w akwariach niestabilnych czy dojrzewających. 0,1 - 0,25 ppm i powolutku ciągniemy w górę wycofując się jeśli tylko pojawiają się glony. Trzeba pamiętać o inercji zbiornika związanej z możliwością magazynowania fosforu przez rośliny. "Najedzone" fosforem rośliny mogą 3-krotnie zwiększyć swoją masą bez pobierania P.

Magnez.
Nieszczęsne Ca-Mg. Jeśli magnezu jest w kranówce za mało (bardzo często) to sięgamy po MgSO4*7H2O. Lepiej podbijać poziom Mg stopniowo i nie zapominać o odpowiednim poziomie potasu.

Mikro.
Co kto lubi :grin: - moje preferencje są raczej ogólnie znane :lol:.
Podstawowa zasada to nie szaleć! Jak podajesz odpowiednie dawki CO2, dbasz o poziomy N-P-K i Ca-Mg to nie podnosić poziomów mikroelementów jeśli na liściach roślin nie widać chlorozy.
Oczywiście w stabilnym akwa podbijamy Fe (nigdy samo - zawsze w kompletnym nawozie lub w kompleksie żelazowym w stylu PGFerro+), dla którego dawki ustalamy obserwując czy nie pojawiają się krótkie nitki.

Starczy na dziś. :smile: O filtracji w akwarium roślinnym, napowietrzaniu nocnym i gospodarce gazowej pisałem już na forum - odsyłam do archiwum.
Avatar użytkownika
diki
Znający temat
 
Posty: 1372
Dołączył(a): Pt 10 paź, 2003
Lokalizacja: Kielce
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Kansol » Pn 19 lis, 2007

Czy stężenie N dochodzące do 40ppm w miękkiej wodzie np.RO+HM jest wskazane?
Kansol
Stały bywalec
 
Posty: 315
Dołączył(a): Wt 21 wrz, 2004
Lokalizacja: Bydgoszcz
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez luccass » Pn 19 lis, 2007

dzięki diki :wink: dużo mi ułożył w głowie twój post

to teraz zamieszczę kilka szczegółów dot. mojej obecnej sytuacji i planów. i oczywiście proszę o porady do poszczególnych punktów :

1. na 80 l akwa mam 4 świetlówki t8 15 w = 60 w (sera plant color, hagen sun-glo, hagen aqua-glo i philips tl-d 830 czy 840 - nie wiem ale świeci na dosyć mocno żółty kolor :)
planuję zacząć oświetlanie pełną mocą po jakieś 6 h / dobę. docelowo ok. 11 h
nie wiem jak z tą świetlówką philipsa - czy może być, bo kupiłem ją w jakimś markecie a nie sklepie zoo?

2. akwarium nie chce mi się restartować i gruntownie czyścić. właśnie je wysprzątałem - usunąłem wszystkie glony i rośliny. został tylko żwir częściowo odmulony dzisiaj. 90% wody świeżej - właśnie kończy się wlewać ro. (90% ro + 10% kranówka)

3. filtr kubełek jbl cp120 właśnie wyczyszczony bo był już strasznie zapuszczony. wkłady oryginalne + trochę kreamzytu i torfu

4. aby wybić resztki glonów chcę na ok. tydzień całkowicie zaciemnić akwa

5. po ciemnościach ruszam i... no właśnie co? :) planuję tak:

6. kupić i od razu wsadzić sporo roślin - nie wiem jeszcze jakich ale na pewno sporo blyxy, może microsorum, może hetera... dorzucę też jakiś korzeń

7. chce też dokupić trochę ryb. tylko nie wiem czy od razu? teraz pływają jeszcze 3-4 otoski, 5 razbor i ze 3-4 zwinniki. docelowo może jakieś krewecie - jak akwa się ustabilizuje

8. dzisiaj właśnie podłączyłem nową butlę co2 i będzie utrzymywana cały czas zawartość co2 na poziomie ok 30ppm. co2 sterowane komputerem i podawane do wody powracającej z filtra

9. chyba kupię nawozy Planta Gainer: classic i ferro. classic do podmian, a ferro tak gdzieś co drugi dzień - ile to wyjdzie w praniu :) co do makro - to pomierzę parametry po wprowadzeniu ryb i jak będą niedobory to będę podnosił solami - obserwując efekty

10. podmiany mogę robić tylko raz w tygodniu ok 1/3 akwa. brak czasu niestety na częstsze podmiany...

11. nie wiem czy dawać w akwa jakiś mały filtr wewnętrzny/głowicę filtra - tylko w celu większego ruchu wody?

będę wdzięczny za dalsze porady :)
luccass
Poznaje temat
 
Posty: 55
Dołączył(a): So 18 wrz, 2004
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez mayaca » Wt 20 lis, 2007

Moim zdaniem za dużo widma czerwonego.Pozbądż się planty oraz aqua glo.Ten temat już przerabiałem.Zastąp je świetlówkami o barwie 965 -moim zdaniem najlepsze do akwa roślinnego-mają pełne spektrum i doskonale oddają barwy.Proponuję Osram L -965 Biolux.Jeżeli chodzi ofiltrację to wypełnij kubełki Cristala keramzytem przynajmniej w 70%-doskonale pochłonie fosforany.Sam stosuję opisane metody od dawna z dobrym skutkiem.
mayaca
Zainteresowany tematem
 
Posty: 235
Dołączył(a): So 09 cze, 2007
Lokalizacja: Kęty.Małopolska
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez yodi » Wt 20 lis, 2007

luccass napisał(a):kupić i od razu wsadzić sporo roślin - nie wiem jeszcze jakich ale na pewno sporo blyxy, może microsorum, może hetera... dorzucę też jakiś korzeń

A może lepiej na początku więcej roślin szybko rosnących? Blyxa chyba nie należy do najłatwiejszych a microsorum rośnie wolno .Hetera jest Ok. Polecam Ceratopteris. Moim zdaniem jest to doskonała roślina do startu. Kiedy miałem kłopoty ze stabilizacją akwarium było to jedyne zielsko które rosło jak głupie bez śladu glonów czego nie mogłem powiedzieć o blyxie czy microsorium. Rośnie toto duże i szybko, a jak już złapiesz równowagę w aqua możesz ją zastąpić innymi bardziej efektownymi gatunkami
Avatar użytkownika
yodi
Zainteresowany tematem
 
Posty: 189
Dołączył(a): Pt 18 lis, 2005
Lokalizacja: Łódź
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez luccass » Wt 20 lis, 2007

mayaca napisał(a):Moim zdaniem za dużo widma czerwonego.Pozbądż się planty oraz aqua glo.Ten temat już przerabiałem.Zastąp je świetlówkami o barwie 965 -moim zdaniem najlepsze do akwa roślinnego-mają pełne spektrum i doskonale oddają barwy.Proponuję Osram L -965 Biolux.Jeżeli chodzi ofiltrację to wypełnij kubełki Cristala keramzytem przynajmniej w 70%-doskonale pochłonie fosforany.Sam stosuję opisane metody od dawna z dobrym skutkiem.


pozbyć się obydwu czerwonych? może wystarczy tylko jednej??

aha, i gdzie mogę kupić taką świetlówkę t8 15w Osram L-965 Biolux? jest gdzieś w necie? na (link) teraz nie znalazłem, a w Lublinie w sklepach to na pewno nie będzie...
luccass
Poznaje temat
 
Posty: 55
Dołączył(a): So 18 wrz, 2004
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez j24 » Wt 20 lis, 2007

Dla początkujących rośliniarzy: powyższy post Dikiego proponuję sobie wydrukować, oprawić w ramki i powiesić nad akwarium.
Avatar użytkownika
j24
Stały bywalec
 
Posty: 380
Dołączył(a): N 29 maja, 2005
Lokalizacja: Zgierz
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Akwarysta91 » Śr 21 lis, 2007

diki napisał(a):Mikro.
Oczywiście w stabilnym akwa podbijamy Fe (nigdy samo - zawsze w kompletnym nawozie lub w kompleksie żelazowym w stylu PGFerro+), dla którego dawki ustalamy obserwując czy nie pojawiają się krótkie nitki.


Czemu nie można podawać samego Fe? ;)
Akwarysta91
Początkujący
 
Posty: 45
Dołączył(a): Wt 10 lip, 2007
Lokalizacja: Mielec
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez j24 » Cz 22 lis, 2007

bo pojawią się niedobory któregoś z mikroelementów: Mn, B, Cu, Zn, Mo.
Avatar użytkownika
j24
Stały bywalec
 
Posty: 380
Dołączył(a): N 29 maja, 2005
Lokalizacja: Zgierz
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez diki » Pt 23 lis, 2007

mih napisał(a):Czy stężenie N dochodzące do 40ppm w miękkiej wodzie np.RO+HM jest wskazane?

Nie mam miękkiej wody :grin: - natomiast wybierając między 0ppm a 40 ppm bez wahania wybiorę 40.
Rozwijając to co napisałem wcześniej: Nie musimy utrzymywać NO3 na poziomie 40 ppm. Nie jest to wymagane. Jednak nie bójmy się kiedy odczytamy taką wartość na wskazaniach testów. Stężenie azotanów na takim poziomie nigdy nie doprowadzi do takiego zamieszania jakie wywołuje zerowy azot. Rośliny mając do dyspozycji CO2 i pozostałe makro szybko zredukują poziom azotanów. Natomiast przy zerowym azocie i wykrywalnym PO4 i Fe glony mamy jak w banku.
Oczywiście są na forum zbiorniki (choćby Bartka Lipczyńskiego) w których azot i fosfor utrzymywane są na bardzo niskim poziomie. Jednakże aby prowadzić taki zbiornik niezbędne jest doświadczenie i umiejętność "czytania z roślin". To jak wiadomo przychodzi z czasem.
Dla początkujących dużo bezpieczniejsze są wyższe poziomy azotanów w akwarium.

[ Dodano: Pią 23 Lis, 2007 ]
luccass napisał(a):1. na 80 l akwa mam 4 świetlówki t8 15 w = 60 w (sera plant color, hagen sun-glo, hagen aqua-glo i philips tl-d 830 czy 840 - nie wiem ale świeci na dosyć mocno żółty kolor :)
planuję zacząć oświetlanie pełną mocą po jakieś 6 h / dobę. docelowo ok. 11 h
nie wiem jak z tą świetlówką philipsa - czy może być, bo kupiłem ją w jakimś markecie a nie sklepie zoo?

Ze świetlówek Hagena uznaję za przydatną jedynie Power Glo. Pozostałe moim zdaniem nie zasługują na uwagę - zbyt wysoka cena na tak mizerne parametry.
To co stosuję i polecam to Philips aquarelle i philips 965 lub 950 w proporcjach pół na pól.

luccass napisał(a):3. filtr kubełek jbl cp120 właśnie wyczyszczony bo był już strasznie zapuszczony. wkłady oryginalne + trochę kreamzytu i torfu

Pisałem już o filtracji na forum. Dla przypomnienia:
Ceramika to dobre medium filtracyjne ... ale nie do akwarium roślinnego.
W tanganice czy malawi preferowane są filtry z dużym przepływem i rzadkie złoże - czyli ceramika. Woda jest słabo nasycona tlenem i żeby nie doprowadzić do gwałtownego spadku ilości tlenu musi być tam złoże mało wydajne. Woda wiele razy na godzinę przechodzi przez filtr, i za każdym razem część NH4 ulega nitryfikacji do NO3. I jest to główne zadanie takiego złoża - z którego zresztą dobrze się wywiązuje.
W akwarium roślinnym zadaniem filtra nie jest nitryfikacja NH4. Rośliny same wchłoną NH4 z apetytem ;) - wolą tą formę azotu od NO3. Inna sprawa, że przy naszych małych obsadach produkcja NH4 nie jest zbyt duża.
Głównym "wrogiem" jest DOC (Dissolved Organic Carbon) czyli rozpuszczony węgiel organiczny (cukry proste i złożone, tłuszcze, aminokwasy, białka - z karmy i produktów przemiany materii ryb oraz reszty chelatowe). DOC stanowi karmę dla bakterii symbiotycznych w koloniach glonów. Diana Walstad badając próbki glonów z własnych zbiorników zauważyła, że glony nie występują w monokulturach i że w każdej próbce glonów znajdowały się ogromne ilości symbiotycznych bakterii.
Filtr ma za zadanie zabrać pożywkę tym bakteriom.
Złoże w holenderskim powinno być gęste - woda powinna "przeciskać się" przez złoże. W takim złożu osiedlają się bakterie żywiące się DOC, które mineralizują DOC do form przyswajalnych dla roślin. Nie musimy mieć filtra o bardzo dużych przepływach - Rataj zaleca filtry o przepustowości 2-3 objętości zbiornika na godzinę. A stosuje w swoich akwariach również filtry o przepływie 1,5-2 objętości zbiornika. Według Rataja taka konfiguracja daje optymalne warunki do rozwoju bakterii w filtrze.
Gęste złoże w malawi doprowadziłoby do szybkiego zabrania tlenu ze zbiornika i śmierć bakterii nitryfikacyjnych (ryby padłyby pierwsze). W akwarium roślinnym nasycenie wody tlenem jest bardzo duże - w dobrze oświetlonych i nawożonych zbiornikach wręcz na granicy nasycenia gazem dla danej temperatury (im niższa temperatura tym więcej gazu może się rozpuścić w wodzie). Uważam że im większa wydajność pompy tym złoże powinno być gęstsze i o mniejszych ziarnach - tak aby stłumić zbyt szybki przepływ wody.
Takie gęste złoże powinno wypełniać 2/3 do 3/4 objętości filtra. W swoim Unimaxie 250 mam tylko cienką gąbkę - reszta złoża to Eheim EhfiLav - drobna, mocno porowata lawa wulkaniczna. Wadą tego rozwiązania jest cena.
Keramzyt też jest dobry, pod kilkoma jednak warunkami. Musi być drobny (żadnych dużych brył), o w miarę równomiernej granulacji i, co ważne, mieć mocno porowatą strukturę. Trzeba go również sprawdzić na obecność wapnia - ale o tym już pisałem.

Unimaxa zamieniłem po drodze na Tetra Tec 1200 ale wkłady pozostały bez mian.
Dodam jeszcze, że nie jestem zwolennikiem torfu w filtrze. IMO wprowadza zamieszanie. Gdzieś wyczytałem że związki humusowe mają zdolność wtórnej chelatacji Fe co utrudnia wypracowanie odpowiednich dawek nawozu mikroelementowego.

luccass napisał(a):6. kupić i od razu wsadzić sporo roślin - nie wiem jeszcze jakich ale na pewno sporo blyxy, może microsorum, może hetera... dorzucę też jakiś korzeń

Blyxa jest kapryśna, czasami źle się aklimatyzuje i wymaga sporo Fe które z kolei źle jest widziane w dojrzewającym akwarium. Microsorium ma niskie przyrosty.
Heterantera jak najbardziej - lubi fosfor i pomoże limitować go w zbiorniku.
Na start proponowałbym proste i niewymagające gatunki.
Odpuściłbym również z korzeniem - może siać do wody organiką i w dojrzewającym akwarium sprzyjać krasnorostom.

luccass napisał(a):9. chyba kupię nawozy Planta Gainer: classic i ferro. classic do podmian, a ferro tak gdzieś co drugi dzień - ile to wyjdzie w praniu :) co do makro - to pomierzę parametry po wprowadzeniu ryb i jak będą niedobory to będę podnosił solami - obserwując efekty

Żadnego Ferro! To jest kompleks żelazowy przeznaczony do gęsto zarośniętych, stabilnych zbiorników! Planta Gainer Classic zaczynamy od niskich dawek. Nawozy AquaArtu są naprawdę mocno stężone i porządnie chelatowane. Trwałość i dostępność mikroelementów jest bardzo wysoka. 100% dawki daję w chwili obecnej przy gęsto zarośniętym zbiorniku.

luccass napisał(a):10. podmiany mogę robić tylko raz w tygodniu ok 1/3 akwa. brak czasu niestety na częstsze podmiany...

Może być raz w tygodniu za to 50%. :wink:

luccass napisał(a):11. nie wiem czy dawać w akwa jakiś mały filtr wewnętrzny/głowicę filtra - tylko w celu większego ruchu wody?

Możesz umieścić jakąś pompkę obiegową przy dyfuzorze CO2 w celu lepszego rozprowadzania nasyconej węglem wody po zbiorniku.
Pozdrawiam

[ Dodano: Pią 23 Lis, 2007 ]
j24 napisał(a):Dla początkujących rośliniarzy: powyższy post Dikiego proponuję sobie wydrukować, oprawić w ramki i powiesić nad akwarium.

:oops: - Krzychu - nie komplementuj (bo się rumienię) :mrgreen: tylko znalazłbyś czas na napisanie własnych przemyśleń. Wiem, że praca i obowiązki dają popalić ale chętnie przeczytałbym wnioski z prowadzenia akwarium zaawansowanego i doświadczonego "zielarza" takiego jak Ty.
Avatar użytkownika
diki
Znający temat
 
Posty: 1372
Dołączył(a): Pt 10 paź, 2003
Lokalizacja: Kielce
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez j24 » Pt 23 lis, 2007

diki napisał(a):chętnie przeczytałbym wnioski z prowadzenia akwarium
Wnioski... :???: ciągle tylko doświadczenia, testy, eksperymenty...
Wnioski wyciągam ostrożnie i powoli :wink:
Avatar użytkownika
j24
Stały bywalec
 
Posty: 380
Dołączył(a): N 29 maja, 2005
Lokalizacja: Zgierz
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez luccass » Pt 23 lis, 2007

to powoli ruszam z akwa :)

w filtrze zmieniłem trochę wkłady - dosypałem keramzytu - tak ok. 60%, a reszta to gąbki + wata.

roślin kupiłem kilka gatunków w pobliskim zoologu - takie proste szybkorosnące typu moczrka, hydrocotyle leucocephala, itp. nic szczególnego ale jak się ustabilizuje to będę stopniowo wymieniał.
wspominałem wcześniej o blyxie, bo kiedyś rosła mi jak szalona :) ale rzeczywiście z nią poczekam...

co do świetlówek to jest mały problem - u mnie mieszczą się tylko 15w a tej długości nie bardzo jest wybór... na pewno nie ma nawet w katalogach philipsa 965, 950, ani 865, 850... jest jedynie 830 ale taką mam... mam też philipsa ale 765... na razie ją założyłem.
czytałem gdzieś w necie, że bardzo dobra jest sylvania activa i w dodatku jest 15w - paramerty podobno: 6500K, Ra 98! jeśli rzeczywiście tak jest to zakupiłbym 2 szt.
światło na razie będę włączał na 7h.

postaram się napisać za jakiś czas jak mi idzie :)
luccass
Poznaje temat
 
Posty: 55
Dołączył(a): So 18 wrz, 2004
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez j24 » Pt 23 lis, 2007

luccass napisał(a): sylvania activa
Jak masz kasę?...
A Aquarelle? Z 830 to całkiem niezłe połączenie, same 830 są trochę za "żółte".
Avatar użytkownika
j24
Stały bywalec
 
Posty: 380
Dołączył(a): N 29 maja, 2005
Lokalizacja: Zgierz
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez luccass » So 24 lis, 2007

j24 napisał(a):Jak masz kasę?...
A Aquarelle? Z 830 to całkiem niezłe połączenie, same 830 są trochę za "żółte".


no pewnie, że wolałbym coś tańszego ale ciężko znaleźć...

w tym momencie mam założone 4x15w:
- philips tld 765
- hagen sun-glo
- hagen aqua-glo
- philips tld 830

to 830 zostawię, 765 raczej będę chciał zamienić na jakąś 865 lub 965 jak znajdę philipsa czy osrama albo w ostateczności kupię tą sylvanię :)

i nie wiem czy do tego zostawić te dwie hagena co mam, czy kupić np. 2 aquarrelle??
luccass
Poznaje temat
 
Posty: 55
Dołączył(a): So 18 wrz, 2004
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez j24 » So 24 lis, 2007

Najlepiej 2x tld 830 plus 2x Aquarelle.
Avatar użytkownika
j24
Stały bywalec
 
Posty: 380
Dołączył(a): N 29 maja, 2005
Lokalizacja: Zgierz
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez luccass » So 24 lis, 2007

j24 napisał(a):Najlepiej 2x tld 830 plus 2x Aquarelle.


to tak zrobię :) w ciągu tygodnia-dwóch pewnie uda mi się zakupić te świetlówki. tylko zastanawiam się czy nie będzie za żółto?

dziś po pierwszym dniu parametry wyglądają następująco:
- ph 6,7
- tww 5
- no3 5 lub ciutkę mniej (testy sera)
- po4 0,25 lub mniej (testy hagen)

światło włączone było 7h
w/w pomiary tuż przed zgaszeniem światła
w akwa jest około 10 drobnych rybek, które mam od dawna
żadnych nawozów nie lałem

zacząć już podawać jakieś nawozy - azot, potas, fosfor??
luccass
Poznaje temat
 
Posty: 55
Dołączył(a): So 18 wrz, 2004
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez mayaca » N 25 lis, 2007

Aktivia SYLWANI TO TO SAMO CO OSRAM -BIOLUX-NIEMAL IDENTYCZNE PARAMETRY
mayaca
Zainteresowany tematem
 
Posty: 235
Dołączył(a): So 09 cze, 2007
Lokalizacja: Kęty.Małopolska
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez luccass » N 25 lis, 2007

mayaca napisał(a):Aktivia SYLWANI TO TO SAMO CO OSRAM -BIOLUX-NIEMAL IDENTYCZNE PARAMETRY


wiem, że są podobne, ale bioluxa 15w trudno dostać... pytałem w kilku sklepach i muszą sprowadzać ale min. ilość jaką muszę kupić to 25 szt...

pojawił się dzisiaj PROBLEM! karmiłem ryby rano i na powierzchni wody był jakiś taki nalot - jakby delikatna mgiełka na samej tafli wody. jak razbory podpływały do powierzchni żeby wziąć papu to po kontakcie z tym czymś paraliżowało je!!! opadały na dno i dopiero po kilku minutach wracały do życia... co to może być??? a nawozów do tej pory nie dawałem... kiedyś już tak miałem i utrzymywało się to przez dłuższy czas.
luccass
Poznaje temat
 
Posty: 55
Dołączył(a): So 18 wrz, 2004
Lokalizacja: Lublin / Warszawa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez yodi » Pn 03 gru, 2007

Pozwólcie, że wrócę na chwilę do wątku o filtracji
diki napisał(a):Ceramika to dobre medium filtracyjne ... ale nie do akwarium roślinnego.

diki napisał(a):Keramzyt też jest dobry,

No właśnie. Na mój rozum to w filtracji sam materiał jest sprawą drugorzędną, ważne żeby miał odpowiednią strukturę (porowatość) i był obojętny chemicznie. Keramzyt to też ceramika tylko gliniana. Czy nie jest przypadkiem tak że często używa się keramzytu nie dla tego że jest najlepszy tylko dla tego że jest po prostu tani? Czy EhfiLAV (który tani niestety nie jest) zasiedlą inne bakterie niż każdą inną ceramikę do filtracji biologicznej?
Z tego co Paweł napisał wynika, że najistotniejszym elementem jest granulacja materiału filtracyjnego tak aby woda nie płynęła przez filtr swobodnie lecz się "przeciskała" przez złoże.
diki napisał(a):Uważam że im większa wydajność pompy tym złoże powinno być gęstsze i o mniejszych ziarnach - tak aby stłumić zbyt szybki przepływ wody.

Ja akurat w swoich filtrach stosuję JBL CERMEC, JBL SINTOMEC, i EHEIMMECH. Wszystko pod postacią ceramicznych rurek. Większość takich wypełnień jest dołączana przez producentów do filtrów i trochę żal wyrzucić. Według Pawła takie coś nie nadaje się do filtracji w akwarium roślinnym.
Ale czy tak jest ze względu na materiał (ceramikę) użyty do produkcji w/w koralików czy ze względu na ich wielkość i kształt?
Czy zmiana granulacji w/w wypełnień na przykład przy użyciu młotka :wink: poprawiłaby sytuację?
Nie znam się na tym szczególnie ale wydaje mi się że wystarczy potłuc ceramiczne tutki tak żeby uzyskać odpowiednią granulację i sprawa powinna być załatwiona.
Avatar użytkownika
yodi
Zainteresowany tematem
 
Posty: 189
Dołączył(a): Pt 18 lis, 2005
Lokalizacja: Łódź
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Następna strona

Powrót do Glony i ich zwalczanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron