Zmierzona ilość światła przy użyciu elektroniki z kompaktów

Postprzez matijasz » Wt 30 lis, 2004

Witam. Podłubałem sobie ostatnio i wyczarowałem z elektroniki z kompaktów cos co świeci. A mianowicie wykorzystałem zarówka 15w brillux, a świetłowka 18w.Co sie może stać jak elektronika jest mniejsza od świetlówki ?
matijasz
Początkujący
 
Posty: 44
Dołączył(a): Cz 18 wrz, 2003
Lokalizacja: Kozienice
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Eternal » Wt 30 lis, 2004

matijasz napisał(a):Witam. Podłubałem sobie ostatnio i wyczarowałem z elektroniki z kompaktów cos co świeci. A mianowicie wykorzystałem zarówka 15w brillux, a świetłowka 18w.Co sie może stać jak elektronika jest mniejsza od świetlówki ?


IMHO będzie słabiej świecić. Dużo słabiej. Ale bez pomiarów nigdy się nie dowiesz. Poczytaj poczatek tego postu.
Avatar użytkownika
Eternal
Poznaje temat
 
Posty: 105
Dołączył(a): Śr 01 paź, 2003
Lokalizacja: Opole
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez matijasz » Wt 30 lis, 2004

Witam. Czytałem początek i wiem, że na oko to wygląda tak samo. Nie wiem czy to od tego, ale jak świetłowka świeci to tak miga, a jak włoże do oprawym, któa świeci w piwnicy to tak nie miga. Czy to jest oznaka, że świetlówka jest zużyta czy za mało wat ma dławik ?
matijasz
Początkujący
 
Posty: 44
Dołączył(a): Cz 18 wrz, 2003
Lokalizacja: Kozienice
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Mariuszczs » N 06 lut, 2005

całkiem fajny temat, ja też robiłem kiedyś eksperymenty ze świetlówkami, a dokładnie zaczołem jakieś 3 lata temu. Miałem jakąś fabryczną obudowę z dwoma świetlówkami 18 W.Chodziło to dobrze, ale niestety stateczniki tak się grzały, że powoli zaczeły się przetapiać przez obudowę, więc wziołem właśnie elektronike ze świetlówek philipsa i złożyłem.Elektroniki były 18 W i wydaje mi się właśnie że troszke świetlówki słabiej świeciły.
Kiedyś też budowałem obudowe chyba 13 W i tutaj na 13 Watowej elektronice świeciła dobrze, przy czym na sporo większym stateczniku standardowym szybko się świetlówka wykańczała a nie świeciła lepiej i, więc jeżeli chodzi o standardowe to stosujmy do odpowiednich mocy, nigdy wyższej statecznik.
Pisząc tego posta poszedłem zmierzyć ile pobiera mi prądu moja prowizorka zbudowana na 13 W świetlówce i 11 watowej elektronice i wyliczyłem że 6,6 Wata.
Mariuszczs
Początkujący
 
Posty: 5
Dołączył(a): N 06 lut, 2005
Lokalizacja: Częstochowa
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Eternal » Pn 07 lut, 2005

Jako autor tego postu czuję się w obowiązku odpowiedzieć na Twojego posta.

Mariuszczs napisał(a):Kiedyś też budowałem obudowe chyba 13 W i tutaj na 13 Watowej elektronice świeciła dobrze, przy czym na sporo większym stateczniku standardowym szybko się świetlówka wykańczała a nie świeciła lepiej i, więc jeżeli chodzi o standardowe to stosujmy do odpowiednich mocy, nigdy wyższej statecznik.


Co to znaczy szybciej się wykańczała? Skąd wiesz? Na oko? IMHO gadasz bzdury :wink: Ja mam świetlówki 8W na statecznikach 20W. Świecą już ponad rok i nie zauważyłem znacznej zmiany strumienia świetlnego.

Mariuszczs napisał(a):Pisząc tego posta poszedłem zmierzyć ile pobiera mi prądu moja prowizorka zbudowana na 13 W świetlówce i 11 watowej elektronice i wyliczyłem że 6,6 Wata.


Uuuu... słabiutko :wink: Moja 13W świetlówka na 20W elektronice świeciła dokładnie tak samo jak na konwencjonalnym, czyli jak 13W (czyli dwa razy lepiej, niż Twoja). Zostało to zmierzone zarówno poborem prądu jak i miernikiem światła.

Podsumowując - odsyłam do pierwszego postu.
Avatar użytkownika
Eternal
Poznaje temat
 
Posty: 105
Dołączył(a): Śr 01 paź, 2003
Lokalizacja: Opole
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Mat » Cz 10 mar, 2005

Nicpek napisał(a):Zrobione. :D

Polecam wątek:

http://www.holenderskie.aip.pl/forum/vi ... hp?p=28634


Domyslam sie ze powyzszy link ma prowadzic do porownania
statecznikow elektronicznych z magnetycznymi.
Niestety strona sie nie laduje, zamiast tego caly czas wlacza sie
glowna strona forum.
Prosil bym o prawidlowego linka :)
Mat
Początkujący
 
Posty: 5
Dołączył(a): Wt 22 lut, 2005
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez oshi00 » Wt 05 kwi, 2005

oshi00
Początkujący
 
Posty: 6
Dołączył(a): Śr 30 mar, 2005
Lokalizacja: Lipno k. Włocławka
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez skotipi » Pt 24 cze, 2005

Witam Pisałęm już tego posta i mi zjadło. To pisze jeszcze raz.
Z mojego doświadczenia zgadzam się całkowicie z tym, że stateczniki nieelektroniczne bardzo się nagrzewają. Po tym jak jeden przetopił mi obudowę musiałem kupić nowy. W międzyczasie do świetlówki 30W stpawdzałęm chyba z 3 stateczniki 20W i na każdym z nich świetlówka albo nie chodziła albo mrugała. Poszedłem więc do sklepu elektronicznego i tam dowiedziałem się że stateczniki nie mogą mieć mniej Watów niż świetlówka, ale nic nie przeszkadza jeśli mają więcej. Takim to oto sposobem kupiłem stateczniki 40 W i 30W świetlówki chodzą na nich dobrze.
Z tego co czytałem to musze jak najszybciej zmienić statecznik na elektroniczny jeżeli mają się one nie grzać, no i jeśli zużycie energii jest mniejsze i świetlówka dłużej pracuje. Szkoda że są takie drogie. Pozdrawiem
Avatar użytkownika
skotipi
Początkujący
 
Posty: 6
Dołączył(a): So 14 maja, 2005
Lokalizacja: Jarosław
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez zgredos » Cz 30 cze, 2005

skotipi napisał(a):
Z mojego doświadczenia zgadzam się całkowicie z tym, że stateczniki nieelektroniczne bardzo się nagrzewają. Po tym jak jeden przetopił mi obudowę musiałem kupić nowy. W międzyczasie do świetlówki 30W stpawdzałęm chyba z 3 stateczniki 20W i na każdym z nich świetlówka albo nie chodziła albo mrugała.


A, że studiuję elektrotechnikę to się wtrącę. Stateczniki "zwykłe" są robione z kilku-kilkudziesięciu blach izolowanych od siebie jakąś emalią. Jak statecznik nie rdzewieje to wszystko jest w porządku i nie grzeje się aż tak żeby przetopić plastik. Kto by dopuścił takie stateczniki do użytku publicznego jakby mogły się nagrzewać do temperatur grożących wydzielaniem gazów z plastiku a może i powodujących zapłon (to tak na marginesie). Stateczniki stosowane przez akwarystów do budowy pokryw, są ze zwykłych opraw NIE WODOODPORNYCH!!! Taki statecznik najpierw straci izolację na kantach blaszek, potem będzie rdzewiał a potem będzie się grzał. Po to się buduje statecznik z kilku blach a nie z jednej żeby prądy wytwarzające się w tych blaszkach miały małe wartości (mniejsze straty) i przez co się mniej nagrzewają. Jak blaszki traca izolację to tworzy się kloc żelastwa i cały wysiłek producenta idzie na marne, STATECZNIK SIĘ GRZEJE!!! Proponuję przy budowie pokrywy, wygenerować troszkę miejsca na stateczniki poza pokrywą. Przecież i tak budujecie(my) szafki pod akwaria, to można te stateczniki umieścić poza akwarium, z daleka od wilgoci. I pokrywa lżejsza i ryzyko zalania minimalne, zminimalizowane ryzyko porażenia prądem, same zalety.

pozdrawiam :)
Avatar użytkownika
zgredos
Początkujący
 
Posty: 9
Dołączył(a): N 26 cze, 2005
Lokalizacja: Pułtusk
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez zgredos » Wt 09 sie, 2005

tak się zastanawiam czy gdyby taka rurke 20W podłączyć pod dwa stateczniki połączone równolegle to czy by to cos dało - być może jedne nie da rady ale jak to mówią co dwie głowy to nie jedna.

Robił ktoś z Was takie doświadczenie?
Avatar użytkownika
zgredos
Początkujący
 
Posty: 9
Dołączył(a): N 26 cze, 2005
Lokalizacja: Pułtusk
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Eternal » Wt 09 sie, 2005

zgredos napisał(a):tak się zastanawiam czy gdyby taka rurke 20W podłączyć pod dwa stateczniki połączone równolegle to czy by to cos dało - być może jedne nie da rady ale jak to mówią co dwie głowy to nie jedna.


Nie da się. Stateczniki to nie baterie R6 ;)

Jedyne co uzyskasz, to przy odrobienie „szczęścia” spalisz oba stateczniki.
Avatar użytkownika
Eternal
Poznaje temat
 
Posty: 105
Dołączył(a): Śr 01 paź, 2003
Lokalizacja: Opole
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez eBonifacy » Śr 14 wrz, 2005

Witam wszystkich. Podzielę się doświadczeniem na temat stateczników elektronicznych z kompaktów. Na początku chciałem zaoszczędzić i kupiłem kompakty briluxa 20W, po podłączeniu elektroniki z niego do lampy 18W efekt był mizernym na oko nie świeciła ona pełną mocą. Później robiłem doświadczenia jeszcze na innych kompaktach, których nazwy już nie pamiętam, tak była oryginalna. :) Efekt tak jak w briluxie. W końcu w akcie desperacji kupiłem kompakta philipsa 20W, po podłączeniu elektroniki efekt piorunbujący. Jasność była porównywalana jak nie lepsza od statecznika konwenconalnego, określałem to na oko, bo nie mam żadnego przyżądu.
Wniosek, trochę droższa inwestycja w PHILIPSy opłaciła się.

Co do pomiaru mocy pobieranej przez świetlówki, to jest z tym mały problem. Przy prądzie zmiennym moc opisuje się wzorem P=U*I*cos (fi).
* Dla stateczników elektronicznych cos (fi) jest bliski 1, przez co można go pominąć ze wzoru, ale problemem jest dokładny pomiar wartości skutecznej U i I. O ile U można zmierzyć z dość dużą dokładnością, to z I jest taki problem, że większość mierników mierzy wartość skuteczną poprawnie, gdy przebieg jest sinusoidalny. W statecznikach elektronicznych wykreś wartości I znacznie różni się od sinusa, co powoduje, że tańsze mierniki zaczynają znacznie przekłamywać wynik pomiaru. Problem ten nie dotyczy mierników z TrueRMS, które radzą sobie z tym problemem. Wniosek jest taki, że wynik pomiaru mocy pobieranej może znacznie odbiegać od rzeczywistości.
* Dla stateczników konwencjonalnych pomiar U i I jest w miarę dokładny, bo oba przebiegi są sinusem, ale za to cos (fi) jest mniejszy od 1, przy małych świetlówkach może on nawet wynosić 0,3! Czyli też pomiar może być obarczony błędem.
Jedynym miarodajnym pomiarem mocy może być pomiar watomierzem elektrodynamicznym, który jest poradzi sobie z tymi problemami.
eBonifacy
Początkujący
 
Posty: 8
Dołączył(a): Pt 09 wrz, 2005
Lokalizacja: Kęty
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez wojtek_sob » Wt 20 wrz, 2005

Ciekawy temat. Po przeczytaniu wszystkich wypowiedzi i odwiedzeniu linków wynika, że Eternal mógł mierząc prąd statecznika elektronicznego popełnić błąd wynikający z nieregularnego przebiegu prądu ( nie sinusoida ). Może elektonika nie jest aż tak oszczędna jak opisał, a daje oszczędność tylko około 10%.
Warto by było, gdyby ktoś dysponujący watomierzem przeprowadził odpowiednie pomiary i podzielił się spostrzeżeniami.
Avatar użytkownika
wojtek_sob
Początkujący
 
Posty: 7
Dołączył(a): Pt 22 paź, 2004
Lokalizacja: Rybnik
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

G 23

Postprzez tomy » Cz 05 sty, 2006

Mam takie pytanie...
Może ktoś z was szanowni koledzy wie czy?

Czy świetlówka 11 watt, na stateczniku z kompakta 15 watt
będzie chodzic bez problemów?
Miałem taką starą 15 watt elektykę, to dokupiłem
11 watt philips master G23 .
Świeci toto cudnie, do krewetek, roślin suuuper.
Tylko czy nie przepali się ?
Bo trochę się grzeje.
A kosztuje 11 zł.Więc szkoda by było.

Przy okazji - gdzie kupić do nie gniazdo G23?
pozdrawiam..
tomy
Zainteresowany tematem
 
Posty: 155
Dołączył(a): Śr 20 kwi, 2005
Lokalizacja: ze wsi
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez loccutus » Wt 31 sty, 2006

wtrące swoje 3 grosze...

W tanich kompaktach elektronikę stanowi prymitywna przetworniczka samowzbudna, do tego tandetnie wykonana - IMHO zupełnie nie ma sensu wyciągąć takiej i podłacząć do normalnych rurek, zwłaszcza o mocach docelowej rury powyżej 13W. Wprawdzie przetworniczke taką można tuningować - (dobierając inne elementy, przewijając cewki) ale tzreba sie na tym znać, dysponować miernikiem.
Inna sparawa że elektronika ta z założenia dobija świetlówke przy każdym zapaleniu - zapłon na zimno.(to dlatego nba świetlówkach producenci umieszczają zastzreżenie że nie powinny być często zapalane/gaszone) Mamy zatem Badziewny ale tani statecznik elektroniczny dzieki któremu wymienimy świetlówki 4x szybciej ;) - to ja już wole zwykły elektromagnetyczny za 8,50 w sklepie ;)

Elektronika z kompaktów markowych - zwykle jest porządniejsza - budowana jest na dedykowanych scalakach stąd konkluzje jednego z forumowiczów że dopiero na philipsie "to było to" Ale też i cena takiej elektroniki nie zamyka sie w 5zł.
Np. bardzo dobre moim zdaniem kompakty philipsa Genie 6Y sprzedawane są (18W) za około 20zł. Można podłaczyć je do 18W rurki po rozebraniu i to ma jakiś sens bo dajemy za dobrą elekrtonikę 18- 20 zł. nawiasem mówiąc Genie6Y jest dostępna w barwie 865 i ma wydajnośc 18W około 1100lm. Jak na kompakt 6500K- genialnie.
niestety do rurek mocniejszych sie nie opłaci kupować kompakta philipsa i go demolować - Statecznik T8 kupi sie za te same pieniądze juz;)

Stateczniki elektromagnetyczne - to nieprawda że mogą być mocniejsze niż rurka. Nie mogą - chyba że nam nie zależy na rurce. Statecznik ogranicza prąd płynący przez świetlówke. Jeżeli statecznik 40W podłaczymy do rury 18W to on bedzie obniżał prąd pobierany przez rure do poziomu odpowiedniego dla rury 40W.Taki prąd dla 18W bedzie za duży. Pewnie ze ona poświeci, i to nawet jasniej niż powinna. Jednak żarniki sie wypalą szybko, od temperatury (rura bedzie sie grzała) szlag trafi luminofor - słowem użytecznie świetlóka podziała znacznie krócej. Każdy zapłon spowoduje znaczne odpylanie żarników - objawiające się czernieniem rury na końcach, w końcu nie zapali sie już wcale.

pomiar prądu należy przeprowadzić miernikiem z True RMS ;) inaczej to bzdury wychodza a nie pobierany prąd przez układ. Moc jak ktoś zauważył należy obliczyć uwzględniając współczynnik mocy P=U*I*cosfi
Avatar użytkownika
loccutus
Poznaje temat
 
Posty: 127
Dołączył(a): Cz 03 mar, 2005
Lokalizacja: Leszno
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez marekkk » Wt 16 sty, 2007

tez ostatnio przeprowadzilem eksperyment i odpalilem swietlowke 18W na stateczniku z kompaktu 9W Philipsa, nie zauwazylem roznic pomiedzy zwyklym statecznikiem a tym badz co badz o polowe mniejszym.
A jak to sie ma do swietlowek T5? mozna stosowac elektronike z kompaktu do np. 24W T5 z kompaktu 24W bez wiekszej szkody dla swietlowki?
marekkk
Początkujący
 
Posty: 8
Dołączył(a): Wt 09 sty, 2007
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez woszu » Cz 21 sty, 2010

Witam.
Wykonałem pomiary luxometrem dla kilku sterowników ze świetlówek kompaktowych. Oto wyniki:

Lp.........Elektronika........TLD-840 18W TLD-865 18W Auarelle 15W
1..........Statecznik el..........680 lux............. 660 lux.............560 lux
2.......... 12W Polux.................X.......................X.................330 lux
3.......... 21W Osram...........680 lux..............650 lux.............480 lux
4.......... 24W Neostar......... 410 lux.............380 lux..............280 lux
5.......... 24W Apollo............760 lux..............720 lux.............540 lux
6.......... 24W Osram............875 lux.............855 lux.............560 lux

X-brak pomiaru

Statecznik elektroniczny 4x18W VOSSLOH SCHWABE.
Pomiary wykonane dwukrotnie (i uśrednione) przy rozgrzanych świetlówkach, po ustabilizowaniu wartości mierzonej.

Widać wyraźnie, że niektóre sterowniki dają lepsze efekty niż sam statecznik. Jeden warunek to taki, że musi być o odpowiednio większej mocy w stosunku do świetlówki.
woszu
Początkujący
 
Posty: 39
Dołączył(a): Wt 15 wrz, 2009
Lokalizacja: Gliwice
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez leszcz25 » Cz 21 sty, 2010

Widać wyraźnie, że niektóre sterowniki dają lepsze efekty niż sam statecznik. Jeden warunek to taki, że musi być o odpowiednio większej mocy w stosunku do świetlówki.


Ale zapewne znacząco wpływa na żywotność samej świetlówki.
W każdym razie dziękuję za lekturę.
leszcz25
Zainteresowany tematem
 
Posty: 285
Dołączył(a): So 14 lut, 2009
Lokalizacja: Środa Śląska
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Poprzednia strona

Powrót do Oświetlenie, Pokrywy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron