DIY belka oswietleniowa 4x54W t5

DIY belka oswietleniowa 4x54W t5

Postprzez rodia » Pt 21 paź, 2011

Witam

Nic to w sumie specjalnego, ale chciałem zaprezentować swój twór: belka oświetleniowa z konstrukcją z płyty OSB i wykończeniem z płyty HDF.
Belka mieści 4 świetlówki z odbłyśnikami. (W wersji tańszej śmiało można nie montować odbłyśników tylko wykleić kuchenną folią aluminiową. Odbłyśniki i tak już miałem więc ich użyłem.)
Na tą chwilę na niektórych zdjęciach widać małego pająka z kabli wystającego z pokrywy - jest to tymczasowy 3 kanałowy włącznik do świetlówek (1+1+2). Docelowo w górnej powierzchni pokrywy znajdą się ekrany i klawiatury programatorów czasowych. W tej chwili nie mam na to monety więc narazie zostaje ten pajączek.
Belka ma zamontowane gniazdo zasilania C14 (tak jak gniazdo zasilania w komputerach stacjonarnych). Odłączane zasilanie zastosowałem ponieważ zdarza się czasami, że potrzebuję zdjać belkę/pokrywę z akwarium i wtedy muszę wyciągać zza akwarium przewód i potem ponownie go wkladać, a tak po prostu odłączę i podłączę.

Belka może stać na akwarium - ma od boku zabiezpieczenia przed ześlizgnięciem się z krawędzi. Bez problemu można ją powiesić - do tego dojdzie w nastepnym lecie kiedy tak nisko umieszczone oświetlenie zbytnio podnosi temperaturę. Na razie nie wkręcałem haków do zawieszania.


Uprzedzę pytania o odporność tej konstrukcji na wodę. Nie udało mi się zagrzybić płyty OSB nawet gdy użyłem jej jako materiału na totalnie zamkniętą pokrywę (ponad rok czasu tak to funkcjonowalo).
Płyta HDF ma powierzchnię odporną na wilgoć. Jedynym mankamentem tej płyty jest cięta krawędź - tu woda potrafi wsiąknąć. Z tego powodu pokryłem krawędź lakierem bezbarwnym.

Ponieważ miałem spore obawy co do odpornosci na wodę to z kawałków osb i HDFu zrobiłem kilka miesięcy temu wersję testową belki którą prezentuję. Potwierdziło się, że te krawędzie które zostały na próbę pokryte lakierem do drewna nie zostały naruszone przez wilgoć. Natomiast te krawędzie które nie zostały zamalowane zostały lekko pogrubione przez wilgoć. Co ciekawe było to tylko wynikiem grzebania w akwarium. Tzn miejsce w którym często zanurzałem rękę było regularne moczone a celowo nie wycierane wiszące kropelki wsiąkały w niepolakierowaną krawędź. Sama wilgoć parujacej wody wogóle nie nawilżała drewna - pewnie z powodu regularnego suszenia temperaturą światła.
Sama konstrukcja z OSB to jest ta sama co w prototypie, tylko wykończenie HDF zrobiłem nowe.

Co tu więcej gadać, na fotkach wszystko widać:

(klikajcie w fotki to będą ciutę większe)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dalszy plan prac z belką to zamontowanie do jej wnętrza programatorów czasowych.
Pozdrawiam, R.
Avatar użytkownika
rodia
Początkujący
 
Posty: 27
Dołączył(a): Pt 11 cze, 2010
Lokalizacja: Koszalin
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez 123patryk » Pt 21 paź, 2011

Jeśli mógłbyś to jeszcze zrób kosztorys.
123patryk
Poznaje temat
 
Posty: 126
Dołączył(a): Śr 06 kwi, 2011
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez rodia » Pt 21 paź, 2011

W kosztorysie ujmuję samą konstrukcję z wykończeniem. Nie wymieniam stateczników, świetlówek czy odbłyśników bo tu cena bardzo różna w zależności od tego co kto chce mieć.

Płyta OSB : 8PLN
Płyta HDF : 7PLN
Wkręty do drewna: 1PLN;
Silikon (opcjonalnie): 6PLN (silikonem przykleiłem HDF do OSB). Można by to zrobić za pomocą wkrętów jednak nie chciałęm mieć żadnych śrubek na wierzchu.

SUMA: 16 PLN lub z silikonem 22PLN
Avatar użytkownika
rodia
Początkujący
 
Posty: 27
Dołączył(a): Pt 11 cze, 2010
Lokalizacja: Koszalin
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Dijkstra » So 22 paź, 2011

Stateczniki będą się gotować, od dołu grzeją je rury a z ich komory nie ma wylotu powietrza... jak dobrze pamiętam, dopuszczalna temperatura otoczenia to 50*C, a własna 70-80*C w zależności od modelu/producenta.

PS. Poświęcając tyle pracy, nie lepiej było już zrobić pokrywę?
Avatar użytkownika
Dijkstra
Znający temat
 
Posty: 1072
Dołączył(a): Wt 27 kwi, 2004
Lokalizacja: 3miasto
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Marcin Bielak » So 22 paź, 2011

Należało by to polakierować lakierem (środek) albo lakierobejcą wtedy zabezpieczysz przed wilgocią ale jak kolega wcześniej podpowiada zrób wloty powietrza.
Avatar użytkownika
Marcin Bielak
Znający temat
 
Posty: 1863
Dołączył(a): Cz 02 wrz, 2010
Lokalizacja: Mława
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez rodia » So 22 paź, 2011

Dijkstra napisał(a):Stateczniki będą się gotować, od dołu grzeją je rury a z ich komory nie ma wylotu powietrza... jak dobrze pamiętam, dopuszczalna temperatura otoczenia to 50*C, a własna 70-80*C w zależności od modelu/producenta.

PS. Poświęcając tyle pracy, nie lepiej było już zrobić pokrywę?


Jakbym chciał zrobić pokrywę to zrobiłbym pokrywę :). Belkę zrobiłem ponieważ nie pasowała mi pokrywa. Wg mnie pokrywy zbędnie nadają akwarium zbytnie gabaryty. Poza tym z zamkniętą pokrywą miałem problem w lecie: światło za bardzo grzeje wodę.

O temperaturze stateczników nie pisałem, ale zostanie ona zmierzona. Spodziewam się, że nie obędzie się bez dodatkowej wentylacji, ale wolałem zostawić to do czasu uruchomienia belki i zrobienia pomiaru. Same stateczniki dużo się nie grzeją, a odbłyśniki aluminiowe odbijają również znaczną część promieniowania cieplnego świetlówek. Jeśli będą otwory to mam już w domu coś takiego do maskowania otworów:
Obrazek

adeptmarine napisał(a):Należało by to polakierować lakierem (środek) albo lakierobejcą wtedy zabezpieczysz przed wilgocią ale jak kolega wcześniej podpowiada zrób wloty powietrza.


Powierzchnia HDF nie jest nasiąkliwa, lakierobejca wiec się nie nada. Pisałem w pierwszym poście, że fragmenty wrażliwe na nasiąknięcie (czyli krawędzie HDF) zostały zabezpieczone lakierem bezbarwnym.

Przypominam że prototyp tej konstrukcji przez kilka miesięcy stał na akwarium właśnie w celach testowych i nie na obecnej belce nie ma takich powierzchni na jakich w prototypie doszło do uszkodzeń czy nawet zawilgoceń.

Pozdrawiam, R.
Avatar użytkownika
rodia
Początkujący
 
Posty: 27
Dołączył(a): Pt 11 cze, 2010
Lokalizacja: Koszalin
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy

Postprzez Marcin Bielak » So 22 paź, 2011

No to dobrze podszedłeś do tematu skoro zabezpieczyłeś najsłabsze ogniwa z prototypu, jeszcze tylko linki do powieszenia belki i masz swoją belkę w kolorze szafki. Gratuluję!
Avatar użytkownika
Marcin Bielak
Znający temat
 
Posty: 1863
Dołączył(a): Cz 02 wrz, 2010
Lokalizacja: Mława
Głosował : 0 razy
Ilość głosów: 0 razy


Powrót do Zrób to sam - DIY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość